پیشنهاد

واضح و مبرهن است که‌ برنامه‏ریزی در خصوص طرح‏های جامع و تفضیلی باید در راستای امنیت، تامین رفاه و منافع همه‌ افراد جامعه باشد و همزمان از حمایت‏های مردمی برخوردار گردد. با توجه‌ به‌ اهمیت این موضوع، تدوین و اجرای برنامه‏ریزی‏های کوتاه‏مدت باید در راستای اهداف میان مدت و بلند مدت طرح‏های مذکور باشد. به‌ عبارت دیگرطرح‏ها باید طوری برنامه‌ریزی شوند تا در آینده‌ با کمترین مشکلات و تغییرات ممکن اجرا و تکمیل گردند و تاثیرات منفی عواملی همچون مصوبات کمیسیون ماده پنج  در این برنامه‏ها به حداقل خود برسد.

در این رابطه می‏توان اذعان داشت که درآمد پایین شهرداری‏ها و وابستگی بودجه آنها به درآمدهای صدور پروانه باعث شده‌ است که‌ شهرداری‏ها در ابتدای کار از تخلف مردم در امر ساختمان سازی چشم پوشی کنند و نهایتاً به‌ ارجاع پرونده‏های تخلفاتی به کمیسیون ماده صد متمایل گردند. و نیز قصور معنادار عده‏ای از مهندسان عضو سازمان در برخورد با مالکان متخلف ، سبب گردیده است که رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان‏های دردست احداث بشدت کمرنگ و یا اصلاًرعایت نگردد. و در نهایت پرونده تخلفات با جریمه ریالی خاتمه یابد و این درحالی است که جبران خسارت و عواقب و خطرات ناشی از این تخلفات با جریمه‏های ریالی به هیچ عنوان توجیه پذیر نمی‏باشد و از مسئولیت متخلفین در برابر امنیت ساختمان‏ها و درنهایت نسبت به جامعه نمی‏کاهد. بنابراین پیشنهاد می‏گردد به‌ منظور تطبیق قوانین شهرداری با قوانین ملی ساختمان،  سازمان نظام مهندسی به‌ عنوان عضو دارای حق رأی در جلسات کمیسیون ماده‌ 100 قانون شهرداری‏ها حضور داشته‌ باشد.

در همین رابطه کوتاهی در کنترل صلاحیت حرفه‏ای مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی و نیز عدم حذف رابطه مالی مالک - ناظر برابر شیوه ‏نامه ماده 33 قانون نظام مهندسی و ارائه گزارشات خلاف واقع توسط مهندسین سبب گردیده است که در نهایت صاحب‏کاران، ناظر و تصمیم‏گیرنده بر اجرای عملیات ساخت و ساز شوند و مهندسان تنها صادر‏کننده تأییدیه پایان کار در خاتمه عملیات باشند.

در ادامه لازم به ذکر است که عدم ثبت مشخصات کلیه مهندسان طراح و ناظر (اعم از مکانیک، برق، سازه‌ و معماری) در پروانه ساختمان گاهاً سبب می‏گردد که صاحب‏کاران و مراجع قضایی در صورت وقوع تخلف تنها مهندس ناظر سازه را مقصر اصلی بشناسند. و همین امر باعث عملکرد ضعیف و نامناسب سایر مهندسان طراح و ناظر (معمار، برق و مکانیک) گردیده‌ است.